Organizm człowieka to wysoko wyspecjalizowany system pracujący w ciągłym porozumieniu pomiędzy fizycznością, myślami, emocjami, uczuciami i duchowością. W Terapii Manualnej Holistycznej te nierozerwalne związki są szczególnie zauważane i brane pod uwagę w procesie terapeutycznym. Wielokrotnie bowiem to nasz sposób myślenia oraz reagowania na poziomie emocji, uczuć, poczuć prowokuje reakcje tkankowe i „choruje” nasze ciało. Ten mechanizm nie pozwala na satysfakcjonujące życie w różnych jego obszarach.
Każdy z nas reaguje na trudne sytuacje według indywidualnych, specyficznych tylko dla siebie, otrzymanych i utrwalonych w ciągu życia wzorców, szczególnie wzorców rodzicielskich. Część z nich jest dla nas niekorzystna, niekiedy bardzo. Najczęściej nie zdajemy sobie sprawy z tego faktu. Przeżywamy to jako smutek, bezradność, trudności w związku, depresję, nieumiejętność radzenia sobie ze stresem i wiele innych reakcji. Doświadczanie trudnych sytuacji według tych mechanizmów zawsze powoduje reakcje fizyczne: w narządzie ruchu, w narządach wewnętrznych, w układzie nerwowym, itd. Mogą to być bóle kręgosłupa, głowy, klatki piersiowej, brzucha, krocza i inne objawy. Postępowaniem z wyboru w takiej sytuacji jest równoczesna praca z fizycznością, z narządem ruchu oraz korekcja tych niekorzystnych wzorców. Część dotyczącą psychogenności nazwaliśmy w Terapii Manualnej Rakowskiegoj Terapią Edukacyjną.
Okazuje się, że to właśnie edukacja w zakresie korygowania niesprzyjających nam wzorców reagowania na stres/trudne sytuacje życiowe, umożliwia uzyskanie wglądu w osobiste postawy i reakcje ale również potrzeby wynikające z braków lub nadmiarów w wyuczonych mechanizmach naszego funkcjonowania.
Celem Terapii Edukacyjnej jest praktyczne rozpoznanie i zmiana własnych, przeciążających wzorców reagowania na stres. Nieuświadomione mają bowiem decydujący wpływ na nasze zachowania, sposoby myślenia, przeżywanie niechcianych, przeciążających emocji, uczuć itp. W rezultacie pojawiają się reakcje tkankowe, które stają się przyczyną wielu dolegliwości i chorób.
W Terapii Edukacyjnej wykorzystujemy sprawdzone praktycznie sposoby i techniki zaczerpnięte z różnych metod psychoterapii (Gestalt, RTZ, Analiza Transakcyjna, innych), dostosowane do potrzeb pracy z narządem ruchu. Uzupełnieniem tych technik są opracowane przez twórców systemu Terapii Manualnej Rakowskiego sposoby pracy z przeciążającymi wzorcami rodzicielskimi cechujące się skutecznością i bezpieczeństwem. U wielu Pacjentów cierpiących na dolegliwości narządu ruchu i inne objawy czynnościowe niezbędnym elementem skutecznej terapii okazała się właśnie Terapia Edukacyjna.
Czas trwania sesji: 50 min.
Zachęcamy także do skorzystania z e-wizyty za pośrednictwem Skype.
Prowadzący
dr n. o zdr. Bogumiła Dampc
fizjoterapeuta, terapeuta manualny, nauczyciel Terapii Manualnej Rakowskiego, szkolenia z zakresu psychologii, psychosomatyki:
- Podyplomowy Kurs Kwalifikacyjny w zakresie Terapii Edukacyjnej – 2009r.
- Kurs Umiejętności Interpersonalnych i Podstaw Pomagania wg koncepcji Gestalt – 2010r.,
- Warsztaty wprowadzające do terapii poznawczo-behawioralnej „Racjonalna Terapia Zachowania (RTZ)” (3 modułowy) – 2010r.,
- Szkoła Analizy Transakcyjnej, zakończony zdanym egzaminem: „Test 101” – 2012r.,
- Studium Trenerskie – 2013r.,
- Ruch do kontaktu – relacyjna praca z ciałem z wykorzystaniem podstawowych ruchowych wzorców rozwojowych – 2015r.,
- Studia podyplomowe – psychosomatyka i somatopsychologia – 2016r.